koelemmer foto Frank Stolvoort

vrijdag 23 juli 2010

Lavandin destilleren

Op vrijdag 9 juli had ik bij Viva-lavandula, een lavendelboerderij in de buurt van Marknesse, een grote hoeveelheid lavandin geplukt. De Lavandin officieel Lavandula intermedia var. Grosso had ik in 24 gaasbakken op een goed geventileerde ruimte laten drogen.
Ik had verwacht dat tijdens het drogen de etherische olie van de lavendel voor een deel zou vrijkomen. Dat gebeurde niet. Wel hing er rond de gaasbakken een sterk kruidige lucht. Alleen bij aanraking van de drogende plantendelen kwam de typerende lavendelgeur vrij.
Op woensdag 21 en donderdag 22 juli besloot ik om een deel van de gedroogde Lavandin te destilleren.
Er kon precies 800 gram Lavandin in de alambiek.
Tijdens het eucalyptusfeest in Steenwijkerwold had een bezoeker die zelf drank stookte verteld dat hij afdichtingen maakte met aluminiumtape. Tot nog toe had ik gebruik gemaakt van een pasta gemaakt uit rogge meel en water. Werkt goed maar is nogal bewerkelijk.
foto: Frank Stolvoort

Dus alle reden om deze methode eens uit te proberen bij de destillatie van de Lavandin.
Stoomlekjes waren simpel op te lossen door de tape (met een werkhandschoen) even aan te drukken of door over het lek een nieuw stukje tape heen te plakken. Wel kon je na verloop van tijd door de tape heen een beetje lavendelgeur ruiken.
Lavandin zou een grotere opbrengst aan etherische olie moeten opleveren. Tijdens het destilleren was dat eigenlijk al zichtbaar.
De scheitrechter vulde zicht kort nadat het eerste destillaat was overgekomen met een grotere hoeveelheid olie dan ik gewend was. Op woensdag en donderdag heb ik 4 keer een hoeveelheid van 800 gram gedestilleerd. 
De etherische olie heb ik per dag verzameld en gefiltreerd en in druppelflesjes overgebracht.Om de opbrengst te vergroten heb ik het hydrolaat, 15 gevulde wijnflessen met een totaal volume van 12
Liter, in de alambiek gegoten en gedestilleerd. Dat leverde nog eens 5 mL extra aan olie op.
In totaal kwam ik 80 mL lavendelolie dat is omgerekend 2,5% opbrengst van de gedroogde Lavandin.

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat er niet veel in Nederland gekweekte en gedestilleerde lavendelolie te krijgen is!
Een collecters item?

Geen opmerkingen:

Een reactie posten