koelemmer foto Frank Stolvoort

maandag 12 juli 2010

Lavendel plukken in de polder

Om over voldoende plantenmateriaal te beschikken ben ik één jaar geleden al begonnen met het leggen van contacten. Via een krantenartikel vernam ik dat in de Noord-Oost polder een lavendelbezoekerscentrum en kwekerij gevestigd is.
Deze boerderij heeft zich toegelegd op het kweken van diverse soorten lavendel. Wil je hier meer over weten kijk dan op de link http://www.viva-lavandula.nl/ . Dit leek mij een geschikt adres om aan grotere hoeveelheden lavendel te komen. Na overleg met Elsbeth van Andel van Viva-lavandula ben ik een prijs overeengekomen. Zelf plukken en op komen halen voor € 3,- per kg bloem plus steel.

De afgelopen twee weken waren wat temperatuur en zon betreft erg gunstig geweest voor de lavendel. Daarom besloot ik ondanks het warme weer, op vrijdag 9 juli  toch tot plukken over te gaan. Gonnie een kennis uit Rijen was bereid dit hele stuk met haar auto heen en weer te rijden.


Ik kon kiezen uit een aantal soorten waaronder Lavandula angustifolia, maar heb toch gekozen voor een hybride lavandelsoort: Lavandula intermedia var grosso ook wel Lavandin genoemd.
Deze soort staat bekend om de hogere opbrengst aan etherische olie. De samenstelling van de olie is ook verschillend met die van Lavandula angustifolia. Het linalol (een alcohol) gehalte komt ongeveer overéén, maar Lavandin bevat kamfer in een concentratie van  5-11%. Dit maakt de olie minder geschikt voor inwendig gebruik. Door de opbrengst is de olie dan ook uitermate geschikt voor cosmetica.
Lavandula angustifolia
Lavandula intermedia var. Grosso

Om een redelijke hoeveelheid te kunnen destilleren had ik afgesproken om 10 kg te plukken. Dat is ongeveer de inhoud van 5 klapkratten. Het knippen was door de temperatuur een nogal zweterige klus. Maar na anderhalf uur zwoegen was het zover.
Tijdens het plukken waren mensen van Viva-lavandula ook bezig met plukken. Zo te zien half mechanisch met behulp van een trekker.
De teelt van Viva-lavandula is niet biologisch maar ze zijn wel bezig om de hoeveelheid onkruidbestrijdingsmiddel af te bouwen.
Thuisgekomen heb ik de inhoud van de 5 klapkratten  verdeeld over 24 gaasbakken zodat de geknipte lavendel goed kan drogen om gedestilleerd te worden.
Ik ben benieuwd naar de opbrengst!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten