koelemmer foto Frank Stolvoort

zondag 4 maart 2012

Rozemarijn destilleren

Via een web-log contact in Zuid-Frankrijk (de Provence) kreeg ik Rozemarijn aangeboden. De rozemarijn groeit volop in het wild in de buurt van waar deze Nederlandse man met zijn gezin woont en werkt. http://www.aups.nl/index.php/nl/verhuur/item/villa-bergerie-la-rose
Hij had vier 15 literzakken meegegeven. De Rozemarijn, Rosmarinus officinalis, was rond half februari geplukt. Niet de tijd waarin rozemarijn de hoogste concentratie etherische olie bevat. Bij de Rozemarijn is dat net als bij lavendel vlak voor en tijdens de bloei van de plant.
Het leek mij interessant om te kijken of er toch de nodig olie uit de plant te halen was.
Van de ongeveer 2 kg rozemarijn heb ik de kleinere takjes met de blaadjes afgeknipt.
Ik hield na het knippen 1050 gram gedroogde Rozemarijn over die gedestilleerd konden worden.
Ik heb de destillatie in verband met de te lage temperatuur buiten ´na een kleine verbouwing´ in de keuken uitgevoerd. Met al voorverwarmd water in de ketel duurde het 20 minuten voordat het eerste destillaat overkwam. Al eerder 5 minuten daarvoor was er al een geur waarneembaar.
De geur is het beste te omschrijven als eucalyptus (cineol)achtig. De geur veranderde tijds het destilleren in pineen-achtig; minder scherp als in het begin en zoeter. Ook was er een geur waarneembaar die mij aan de lucht van hibiscusthee deed denken. De temperatuur bleef tijdens het destilleren hangen rond de 88 graden Celcius.
Bij het destilleren van andere kruiden blijft de thermometer bij de 95 graden Celcius steken.
Na anderhalf uur destilleren ben ik gestopt. Tijdens het destilleren heb ik 3 wijnflessen met hydrolaat opgevangen. Het hydrolaat was licht troebel.
De hoeveelheid etherische olie die ik uit de Rozemarijn heb gedestilleerd viel mij nog mee, zeker gezien de tijd van het jaar waarin ze geplukt zijn.
Ik had in totaal 8 mL rozemarijnolie gemaakt. De geur van de olie maakt een zachte en warme indruk. 
Een volgende keer hoop ik natuurlijk van versgeplukte bloeiende rozemarijn olie en hydrolaat te maken. Volgens de kenners maak je daar het beste hydrolaat van. Welke eigenschappen dit hydrolaat heeft lees je in mijn volgende artikel.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten