koelemmer foto Frank Stolvoort

vrijdag 12 juli 2013

Chaamse lavendel deel 2


Afgelopen zaterdag- en woensdagmiddag heb ik workshops lavendeldestilleren gehouden.
De laatste was voor de vrijwilligers die mij geholpen hadden met de oogst in Chaam. Hiervan heeft een van de deelneemsters, Joop Reichenveld, op haar website een verslag gemaakt: http://tuinjoop.com/2013/07/10/lavendel/
foto: Joop Reichenveld
Deze workshops waren een goede gelegenheid om te bepalen wat dit jaar de opbrengst aan olie is.
Zaterdag heb ik de lavendel die 4 juli was geoogst gedestilleerd, en woensdag heb ik de lavendel van 8 juli in de ketel gestopt om te destilleren. Dit om te kijken of er ook verschil zou zijn tussen beide oogsten.
foto: Joop Reichenveld
Beide destillaties heb ik 2 uur en 15 minuten laten duren om alle bestanddelen van de olie uit de plant te halen. De lavendel was vooraf gewogen en na afloop van de destillatie heb ik de exacte hoeveelheid van de etherische olie gemeten.  Hieronder zie je een overzicht van de resultaten



hoeveelheid  lavendel,
plukgewicht in kg
hoeveelheid lavendelolie in mL
opbrengst in %
lavendeloogst
4 juli

25,5


210

0,82
lavendeloogst
8 juli

21,0


190

0,90


Er zit dus een opmerkelijk verschil in opbrengst tussen de oogst van 4 en 8 juli. Een goede verklaring hiervoor is de hoeveelheid zon die de lavendelplanten hebben gekregen. De periode voor 4 juli was beduidend minder zonnig en warm dan de periode tussen 4 en 8 juli.
geurprisma
Tijdens de workshop voor de vrijwilligers op 10 juli heb ik de deelnemers laten opschrijven wat voor geur ze roken op verschillende tijdstippen tijdens de destillatie: begin van de destillatie, na een uur destilleren en aan het einde van de destillatie. Als hulpmiddel, want geur is toch vaak moeilijk te omschrijven, heb ik een papiertje met de geurprisma (Hans Henning's Odor Prism, 1915–1916) uitgedeeld. Catharina heeft van de geurwaarnemingen een opsomming gemaakt: http://www.catharinadebruin.nl/lavendeloogst-in-chaam-2013/ 
Wat opviel is dat de deelnemers tijdens de verschillende stadia in de destillatie andere geuren waarnamen.
Dat klopt ook want de lichtere bestanddelen komen als eerste over in de destillatie. Een aantal mensen had dan ook een duidelijk onderscheid geroken. Bij de start van de destillatie: fruitig, na één uur bloemig en aan het einde van de destillatie kruidig.
Maar uiteindelijk valt er over geur, analoog aan smaak, niet te twisten!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten