koelemmer foto Frank Stolvoort

dinsdag 9 juli 2013

Chaamse lavendel


Net zoals vorig jaar heb ik met hulp van vrijwilligers lavendel geoogst bij lavendelplus. Dit jaar lag het lavendelveld net buiten de bebouwde kom van Chaam.
Op weg naar het lavendelveld
Lavendelplus kweekt in een paar jaar tijd grote lavendelplanten die bedoeld zijn voor de verkoop aan tuincentra. Gedurende de kweek moeten de planten gemaaid worden. Het maaisel wordt niet opgevangen.
Geen bezwaar dus om in overleg met de kwekerij jaarlijks langs te komen om een aantal kratten lavendel te plukken. In twee middagen heb ik met enthousiaste vrijwilligers in totaal 24 klapkratten kunnen vullen.
 
Lavendeloogst Chaam 4 juli 2013


Lavendula angustifolia var Little Lady
Tijdens de eerste pluk op donderdagmiddag trof ik de lavendel onder prima condities aan. De bloemen waren voor de helft in knop en de helft in bloei. Dat is het moment waarop de plant de meeste etherische olie bevat. Ik ben dan ook benieuwd naar de opbrengst aan olie.
Catharina heeft tijdens het plukken een aantal vrijwilligers gevraagd wat ze zo leuk vinden aan lavendeloogsten. Hieronder volgen een aantal filmpjes.


Ik heb de lavendel thuis voordat ik het in de droogbakken gelegd heb gewogen.
Het resultaat van 2 middagen plukken  was afgerond 120 kg. Wel zo handig om te weten als ik na het destilleren de opbrengst wil gaan berekenen.

Vorig jaar was de opbrengst aan olie 0,8%, dwz 1 kg lavendel leverde 8 mL lavendelolie op.
Ik verwacht dan ook dat we met deze oogst zeker 1 Liter lavendelolie moeten kunnen maken!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten