koelemmer foto Frank Stolvoort

dinsdag 20 maart 2018

Nieuwe destilleerketel

Maandagochtend vroeg (het vroor nog) werd mijn nieuwe destilleerketel bezorgd! Best wel spannend om een ketel van een Spaanse fabriek te bestellen zonder hem in het echt gezien te hebben. Tussen het bestellen en de uiteindelijke levering zat een periode van 6 weken.

200 Kg inclusief verpakkingsmateriaal en pallet

De rvs destilleerketel die ik nu gebruik heb ik destijds zelf ontworpen en laten maken, daardoor had ik een goed beeld van wat ik zou kunnen verwachten. De nieuwe ketel met een inhoud van 300 Liter is volledig van rvs gemaakt en 2,5 meter hoog.
300 Liter destilleerketel
Ook de koelemmer het rooster in de ketel en verdere alle andere hulpstukken nodig voor het destilleren van aromatische planten zijn gemaakt van rvs. 
Koelemmer
Het was nogal een uitpakwerk, de ketel was erg goed ingepakt om beschadigingen tijdens het vervoer te voorkomen. Maar na ruim een uur had ik een goed beeld van mijn nieuwe aankoop.

Alle onderdelen zijn goed en professioneel afgewerkt. Er moeten nog wel een aantal zaken geregeld worden voordat ik daadwerkelijk kan gaan destilleren met de ketel. Op mijn verzoek heeft de fabriek de ketel aangepast zodat hij ook elektrisch te verwarmen is. Omdat we in de destilleerwerkplaats lokaal opgewekte stroom van de Energiecoƶperatie Gilze-Rijen (zon- en windenergie) gebruiken, maken we met deze ketel ook nog een sprong voorwaarts in het duurzaam produceren van etherische olie en hydrolaat! We gaan dus met deze ketel letterlijk van het gas af.
Om de ketel te vullen met water, plantmateriaal en aan te sluiten op de koelemmer heb ik wel een trap nodig. De ketel is doordat hij in een zogenaamde kantelvoeten is opgehangen na de destillatie makkelijker te legen.


De bedoeling is om de destilleerketel in ieder geval voor de inloopdag van zaterdag 21 april aanstaande operationeel te hebben. Op die dag is de officiƫle start van ons stookseizoen en stellen we de bezoekers in de gelegenheid om een kijkje in onze destilleerwerkplaats te nemen. Mocht je interesse hebben neem dan contact op via indekoperenketel@gmail.com.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten