koelemmer foto Frank Stolvoort

donderdag 26 augustus 2010

Stoomdestilleren in glas

Vorig jaar ben ik gestart met destilleren met behulp van een destillatieopstelling van laboratoriumglaswerk
Ik had op internet een plaatje gezien van zo'n stoomdestillatie. De prijs die ervoor gevraagd werd, ruim 400 dollar exclusief verzendkosten, vond ik te hoog. Daarom heb ik een glasleverancier ( http://www.lgsbv.com/ ) waar ik vanwege m'n werk regelmatig zaken mee doe gevraagd of hij dit type glaswerk kon leveren.
kookkolf 2 liter
Dat was mogelijk en zo'n € 220,- armer kon ik na een maand thuis aan de slag. De opstelling bestaat uit een kookkolf met een inhoud van 2 liter. Via een smalle hals met een slijpstuk kan op deze kolf een glazen tussenbol ook met een inhoud van 2 liter gezet worden.
tussenbol 2000 mL met destillatieopzet
De verbinding met de spiraalkoeler wordt gemaakt met een destillatieopzet.
spiraalkoeler
Om het water aan te kook te brengen maakte ik gebruik van een electrische kookplaat.
In de maanden juni, juli en augustus van 2009 ben ik aan de slag gegaan met het destilleren van een aantal planten delen. Hiervoor vulde ik de tussenbol met de plantendelen en ving het destillaat op.
De opbrengsten vielen tegen, maar waren wel te verklaren. Een volume van 2 liter lijkt veel maar als je gaat wegen en ook nog eens verse plantendelen gebruikt klopt de geringe opbrengst.
destillatieopzet
In de maanden juni, juli en augustus ging ik aan de slag met een aantal planten.
Bij de destillatie van kamille kreef ik wel een redelijk sterk hydrolaat, maar was de kamille-olie alleen maar zichtbaar als een paar kleine blauwe sliertjes drijvend in het hydrolaat. Een halve bol gevuld met vers geplukte rozemarijn gaf wel een  heerlijk geurend  destillaat maar geen druppeltje olie. Bij het destilleren van munt hetzelfde verhaal. Alleen het destilleren van uitgebloeide lavendel gaf een opbrengst van ca. 2 mL.
Nadeel was wel dat een deel van de opbrengst in de destillatiebrug bleef hangen. Het is dus mogelijk om olie te produceren met deze opstelling!

2 opmerkingen:

  1. Voor een goede opbrengst zou ik op het gewenste kruid eerst een extractie toepassen, bv, soxhlet met ethanol of hexaan.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Stoomdestillatie is in feite ook een extractie, waarbij de stoom het extractiemiddel is. Etherische olie bestaat alleen uit hydrofobe bestanddelen, waardoor het gecondenseerde water na destillatie makkelijk van de olie kan worden gescheiden.
      Bij gebruik van een ander extractie-middel zal je na de extratie nog een zuivering moeten toepassen om al het extractiemiddel te verwijderen.
      Bovendien komen er bijvoorbeeld bij een extractie met het soxhletapparaat van sinaasappelschillen met ethanol ook kleurstoffen mee.
      Dus de opbrengst is misschien groter maar de olie zal minder zuiver zijn. Dat is dan ook de reden dat voor het winnen van etherische olie stoomdestillatie gebruikt wordt. Vooral voor de toepassing van de etherische olie in de aromatherapie is de zuiverheid van belang.

      Verwijderen